Zoo a vědecké studie

Zoologická a botanická zahrada Plzeň přispívá ke studii o želvách, která zpochybňuje evoluční teorie stárnutí

Přestože lidé žijí ve srovnání se svými historickými protějšky déle, stárnutí se nevyhneme. Testudines, tedy řád, do kterého patří mořské a suchozemské želvy, však mohou tento biologický fakt nabourat, jelikož se u nich projevuje jiný způsob stárnutí než u lidí a jiných druhů.
V nové studii publikované v časopisu Science vědci využili data, která poskytla Zoologická a botanická zahrada Plzeň ve spolupráci s dalšími zoologickými zahradami a akvárii, a prozkoumali 52 druhů želv. Data zaznamenaná Zoologickou a botanickou zahradou Plzeň v Systému pro správu zoologických informací Species360 (zkratka ZIMS, anglicky Zoological Information Management System) umožnila vědcům zjistit, že na rozdíl od lidí a jiných druhů želvy nestárnou v souladu s předpoklady běžných evolučních teorií, jelikož mohou snížit svou rychlost stárnutí v reakci na zlepšení environmentálních podmínek.
Evoluční teorie stárnutí předpovídají, že všechny živé organismy s věkem slábnou, (proces známý jako senescence) až nakonec umírají. Nyní vědci ze Species360 Conservation Science Alliance a University of Southern Denmark na základě dat získaných Zoologickou a botanickou zahradou Plzeň a dalšími subjekty ukazují, že u některých živočišných druhů, jako jsou například želvy, může být senescence pomalejší nebo dokonce žádná, když se jejich životní podmínky zlepší.
Z 52 druhů želv jich 75 % vykazuje extrémně pomalou senescenci, zatímco u 80 % je senescence pomalejší než u lidí.
"Zjistili jsme, že některé z těchto druhů mohou snížit svou rychlost stárnutí v reakci na lepší životní podmínky v zoologických zahradách a akváriích ve srovnání s volnou přírodou," uvedla spoluautorka studie, profesorka Dalia Conde, vědecká ředitelka Species360 a vedoucí Conservation Science Alliance. "Moderní zoologické organizace navíc hrají důležitou roli v ochraně přírody, vzdělávání a výzkumu a tato studie ukazuje nesmírnou hodnotu vedení záznamů důležitých pro rozvoj vědy v rámci zoologických zahrad a akvárií.

"V rámci našeho závazku k ochraně přírody a zajištění dobrých životních podmínek našich zvířat naše organizace zaznamenává údaje o zvířatech v naší sbírce, aby bylo zajištěno, že je o naše zvířata dobře postaráno a že mohou přispět k ochraně a managementu populací. Jsme hrdí na to, že údaje, které jsme shromáždili a uchovávali o želvách v naší sbírce, přispěly k této studii a pomohly vědcům lépe porozumět stárnutí u těchto druhů."
Zoologická a botanická zahrada Plzeň je členem neziskové organizace Species360, která spravuje Systém pro správu zoologických informací (zkratka ZIMS, anglicky Zoological Information Management System), tedy největší databázi zvířat v lidské péči. V rámci závazku Zoologické a botanické zahrady Plzeň k ochraně přírody a zajištění dobrých životních podmínek zvířat využívá Zoo Plzeň ZIMS k vedení podrobné evidence svých sbírek zvířat. Zoo Plzeň aktivně shromažďuje a sdílí údaje v systému ZIMS o těchto druzích, což přímo přispělo k této studii.

Želvy nepřestávají růst ani po dosažení pohlavní dospělosti
Některé teorie evoluce vychází z předpokladu, že stárnutí se objevuje po dosažení pohlavní dospělosti jakožto kompromis mezi energií, kterou jedinec investuje do oprav poškození svých buněk a tkání, a energií, kterou investuje do reprodukce, aby byla zajištěna kontinuita jeho genů v další generaci.
Tento kompromis mimo jiné znamená, že po dosažení pohlavní dospělosti jedinci přestanou růst a začne u nich působit senescence, tedy postupné zhoršování tělesných funkcí s nastupujícím věkem.
Tyto teorie předpokládají, že takový kompromis je nevyhnutelný, a proto je nevyhnutelné i stárnutí. Tento předpoklad se potvrdil u několika druhů, zejména u savců a ptáků.
Předpokládá se však, že organismy, které pokračují v růstu i po dosažení pohlavní dospělosti, jako jsou například želvy, mají potenciál dále investovat do oprav poškozených buněk, a jsou tak považovány za ideální kandidáty na snížení či dokonce odstranění škodlivých účinků stárnutí.
"Stojí za zmínku, že skutečnost, že některé druhy želv vykazují zanedbatelnou senescenci neznamená, že jsou nesmrtelné; znamená to pouze, že riziko jejich úmrtí se s věkem nezvyšuje, ale je stále větší než nula. Stručně řečeno, všechny z nich nakonec zemřou v důsledku nevyhnutelných příčin úmrtí, jako je například nemoc," uvedl další z výzkumníků, kteří stojí za touto studií, Dr. Fernando Colchero, hlavní statistický analytik Species360 Conservation Science Alliance a docent na Katedře matematiky a informatiky na University of Southern Denmark.
Článek je dostupný zde: https://www.science.org/doi/10.1126/science.abl7811
Pro vice informací o studii či dalších projektech využívajících data ze ZIMS, prosím navštivte:

O Species360:
• Species 360 je globální nezisková organizace, jejímž úkolem je zprostředkovávat spolupráci v získávání, šíření a analýze vědomostí o zvířatech.
• Species360 spravuje Systém pro správu zoologických informací (zkratka ZIMS, anglicky Zoological Information Management Systém), který s důvěrou využívá více než 1200 akvárií, zoo, center ochrany přírody, univerzit a vládních organizací ve 101 státech světa.
• ZIMS je nejrozsáhlejší databáze vědomostí s informacemi o více než 22000 druzích, která zvyšuje naše kriticky důležité znalosti o zvířatech.
• ZIMS se používá na určení nejlepších možných praktik v akvaristice, chovu zvířat, zlepšování chovných podmínek, veterinářství, reprodukci, managementu populací a ochrany, a také aby byly poskytnuty globální lékařské prostředky profesionálům v péči o zvířata po celém světě.
• Species360 Conservation Science Alliance je globální aliancí 240 výzkumných partnerů vedených vědeckou ředitelkou Species360, profesorkou Dalií Conde. Součástí je i tým z University of Southern Denmark.
• Conservation Science Alliance využívá sílu agregovaných dat ze ZIMS, kterou transformuje ve vědecké informace ohledně zlepšení životních podmínek zvířat a činění rozhodnutí v oblasti ochrany přírody.
• Pro vice informací: www.species360.org
• Kontakt se Species360 přes Gavrielle Kirk-Cohen: gavrielle@species360.org

Zoo-vláček jezdí k zoo i v roce 2024, beze změn... číst dále
Novinkou letošní sezóny je pavilon gueréz  číst dále
V srpnu si na amfiteátru zavzpomínáme na tramskou éru číst dále
Zveme Vás do samostatné expozice Akva Tera v centru Plzně. číst dále
ObčerstveníObčerstvení GiftshopGiftshop WebkameryWebkamery PřírůstkyPřírůstky Veřejná krmeníVeřejná krmení Sponzoring a adopceSponzoring a adopce
Otevírací doba

březen–říjen: 8.00–19.00  (pokladna do 18:00)
listopad–únor: 9.00–17.00  (pokl. do 16:30)

Otevřeno 365 dní v roce včetně svátků, Vánoc a Nového roku! (DinoPark otevřen pouze od dubna do října). Více zde.

Najdete nás zde.

Vstupné

Zoologická a botanická zahrada (Zoo):

dospělí:220 Kč
děti, studenti, senioři:      160
rodiny (2+2):                      720

Zoo + DinoPark (pouze duben–říjen):

dospělí:390 Kč
děti a studenti:290 Kč
rodiny (2+2):                      1270

Podrobné vstupné a slevy zde.

Počasí v Plzni